Wegwijzer gemeenten: bouwen aan een pedagogische basis

Ben jij beleidsmaker bij een gemeente? En wil je aan de slag met het versterken van de pedagogische basis? In deze handreiking van het NJi vind je acht bouwstenen met praktische tips, vragen voor het beleid en inspirerende praktijkvoorbeelden.

Een gezonde generatie in 2040, een rijke schooldag en aandacht voor preventie: het zijn allemaal doelen uit verschillende landelijke programma’s, zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord, het programma School en Omgeving en de Hervormingsagenda Jeugd. Een overzicht van relevante programma’s voor kinderen en jongeren vind je op Overzicht van landelijke programma’s en financiële regelingen. Deze programma’s bieden gemeenten en hun maatschappelijke partners de kans om vasthoudend te transformeren en te investeren in de pedagogische omgeving, zodat kinderen en jongeren kansrijk, gezond en veilig kunnen opgroeien.

Pleisters plakken

De praktijk leert dat het bouwen aan een sterke pedagogische basis niet makkelijk is. Sinds de decentralisaties gaat veel aandacht uit naar de organisatie van individuele voorzieningen en naar het vormgeven van wijkteams. Problemen die al jarenlang spelen, zoals wachtlijsten, financiële tekorten en calamiteiten, krijgen voorrang op het versterken van de sociale omgeving van kinderen en ouders. Het effect van dit beleid komt in de praktijk vaak neer op pleisters plakken. Kinderen, jongeren en ouders worden er niet beter van. In het beleid, de politiek en de samenleving als geheel is een andere blik op kinderen en jongeren nodig: niet vanuit problemen, maar vanuit hun ontwikkelingsmogelijkheden. Het versterken van de pedagogische kwaliteit van de leefomgeving is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Deze handreiking helpt gemeenten om werk te maken van een alternatieve koers in het jeugdbeleid. De kern ervan is het bouwen aan een sterke pedagogische basis voor alle kinderen, jongeren en ouders.

Ga naar de website van het NJi om aan de slag te gaan met de Wegwijzer gemeenten.