Uitvoeringspraktijk
14 mei 2020

Flyer Nieuw perspectief voor Bram

Praktijkvoorbeeld van Bram (15) die een lange weg heeft afgelegd langs ggz- en jeugdzorginstellingen.

Uitvoeringspraktijk
14 mei 2020

Flyer Passende begeleiding voor Maaike

Praktijkvoorbeeld van Maaike (15) die ernstig agressief gedrag laat zien en regelmatig wegloopt.

Uitvoeringspraktijk
14 mei 2020

Folder Advies bij probleemgedrag in jeugdhulp

Soms weten zorgprofessionals zich geen raad meer. Bijvoorbeeld als het gaat om kinderen en jongeren met ernstig probleemgedrag in combinatie met blijvende stoornissen en beperkingen.

Uitvoeringspraktijk
14 mei 2020

Folder Advies bij probleemgedrag in onderwijs

Passend onderwijs voor kinderen met complexe gedragsproblemen is een uitdagende opgave.

Uitvoeringspraktijk
14 mei 2020

CCE flyer Weer terug naar school

Praktijkvoorbeeld van Coen (6) die het goed doet op een school voor speciaal onderwijs, maar thuis onhandelbaar is.

(Semi) wetenschappelijk
12 mei 2020

Onderzoek Kohnstamminstituut

‘In één hand: specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs’ is de titel van een recentelijk gepubliceerd onderzoek door het Kohnstamminstituut.

Ervaringskennis
16 april 2020

Dit ben ik. Portretten van thuiszitters

Tien jongeren, variërend in leeftijd van 11 tot 19 jaar. Tien voormalige thuiszitters. Tien verschillende verhalen.

(Semi) wetenschappelijk
16 april 2020

Populatie-analyse in het onderwijs 2017

Onderwijs, jeugdhulp en gemeenten moeten gezamenlijk zorgen voor een passend aanbod van onderwijsondersteuning en jeugdhulp voor deze doelgroep.

(Semi) wetenschappelijk
16 april 2020

Inzicht in zorg in onderwijstijd

Onderzoek naar de organisatie en financiering van ondersteuning in het (voortgezet) speciaal onderwijs.

(Semi) wetenschappelijk
16 april 2020

Onderzoek maatregel 8 onderwijszorgbrief

AEF heeft samen met met Defence for Children onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om onderwijs te volgen en de redenen waarom het nu nog niet altijd lukt, voor kinderen waarbij het nu niet haalbaar is om een (volledig) onderwijsprogramma te volgen.

Beleidspraktijk
16 april 2020

OplossingenLab bruist en borrelt

De decentralisatie van de jeugdhulp naar de gemeenten en andere stelselwijzigingen hebben grote impact op de organisatie en financiering van onderwijs-zorgarrangementen. Deze publicatie bevat mogelijke oplossingen die zijn gevonden in het OplossingenLab voor de knelpunten.

Beleidspraktijk
16 april 2020

Verrassend passend. Special combinatie onderwijs-jeugdmiddelen

In de special Verrassend Passend staan acht praktijkvoorbeelden waarin onderwijs en jeugdhulp laten zien hoe zij oplossingen hebben gevonden in het combineren van financiële middelen en samenwerking hebben gerealiseerd.

Uitvoeringspraktijk
16 april 2020

School en wijk in de praktijk: Oost-Achterhoek

Praktijkvoorbeeld uit de regio Oost-Achterhoek.

Uitvoeringspraktijk
16 april 2020

Onderwijs-zorgarrangementen

Een onderwijs-zorgarrangement (oza) combineert onderwijs en zorg en is een integrale samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en/of zorg. Dit is altijd maatwerk.

Uitvoeringspraktijk
16 april 2020

Verslag OplossingenLab 2018

Zo’n honderd medewerkers uit de gehandicaptenzorg en van scholen voor speciaal onderwijs zijn 1 november 2018 naar Utrecht gekomen om mee te praten tijdens de tweede bijeenkomst van het OplossingenLab.