Rapport 'Ontwikkelen over de grenzen heen'

Op verzoek van het programma Met Andere Ogen is binnen de Community of Practice Langdurig bindende afspraken', door bureau AEF onderzoek gedaan naar overeenkomsten en verschillen tussen de wetten die van toepassing zijn in de domeinen onderwijs, zorg en kinderopvang.

AEF analyseerden de wetten waar kinderen gedurende hun levensloop mee te maken (kunnen) krijgen. De bevindingen uit deze juridische analyse werden van praktijkvoorbeelden voorzien in groepsgesprekken in drie sessie van de genoemde CoP. De belangrijkste conclusies naar aanleiding van de analyse en gesprekken in de regio’s zijn dat:

  • De verschillende wetten de samenwerking tussen onderwijs en zorg niet stimuleren
  • Vooral kinderen met een ondersteuningsbehoefte last kunnen hebben van de beperkte samenwerking
  • De leerplicht  teveel focust op volledige onderwijstijd en leerprestaties en te weinig op ontwikkeling van het kind
  • De samenwerking tussen primair en voortgezet onderwijs niet wettelijk is vastgelegd.
  • Er in de bedoeling van de wetten geen samenhang zit
  • De wet kinderopvang zich richt op arbeidsparticipatie en niet op ontwikkeling en preventie

Het ontbreken van een eenduidige gezamenlijke bedoeling vanuit de wet in de praktijk kan leiden tot verschillende perspectieven van professionals op de ontwikkeling van kinderen en hun rol daarin.

Aanbevelingen

De vier aanbevelingen vanuit het rapport zijn :

  1. Geef de levensloop van een kind een meer centrale plek in de wetgeving
  2. Faciliteer de samenwerking tussen de reguliere kinderopvang, onderwijs en jeugdzorg beter
  3. Leg meer nadruk op de ontwikkeling van het kind dan alleen de leerprestaties
  4. Meer informatie-uitwisseling tussen professionals is noodzakelijk

Deze belemmeringen in de wettelijke kaders vertalen zich ook naar de belemmeringen in samenwerking met de inspecties Gezondheidszorg en Jeugd en Onderwijs. Er zijn diverse maatschappelijk relevantie initiatieven die door de regelgeving worden belemmerd. De inspecteurs moeten zich immers houden aan strakke kaders waardoor mooie, innovatieve onderwijs-zorg-jeugd ontwikkelingen geremd worden. Er zijn voorbeelden van kinderen die weer teruggeleid worden naar onderwijs, terwijl ze eerder een onderwijsontheffing hadden. Wanneer we (de wetten van) onderwijs, zorg en jeugd met elkaar bundelen, levert dat uiteindelijk minder thuiszitters op. In de komende periode zullen we vanuit MAO stimuleren om zo goed mogelijk met de huidige regelgeving om te gaan. Daarnaast zullen we de incongruentie in de wet- en regelgeving aan de orde (laten) stellen in gremia die daar invloed op hebben.

Download het hele rapport in de bijlage.

Downloads

De volgende bestanden zijn bijgevoegd aan dit artitel: